onsdag 7. mars 2012

Propaganda

Ordet Propaganda er latinsk. Propaganda ble brukt i saker der mennesker skulle overbevise og spesielt i politiske saker. På 1900-tallet ble propaganda plakater godt kjent. Gjennom begge verdenskrigene ble dette brukt som et virkemiddel i krigføringen. Her var det de høye maktene som gikk inn i samfunnet og styrte atferden deres.

Plakaten jeg har valgt, er en anti-nazi propaganda plakat. Denne plakaten viser en kvinne som skal vise at kvinner også kan jobbe. Den skulle vise til at de ikke bare kunne hjelpe krigen, men også gi kvinnene bedre likestilling både på arbeidsplassen men også i fremtiden.


Konnotasjon: Disse fargene, og denne kvinnen gir meg assosiasjoner til en hardt-arbeidende amerikansk kvinne med mange jern i ilden. Det rød-prikkete skautet sier meg at hun er arbeidsom, men samtidig streng. Hun vet hvordan hun vil ha det. Den blå skjorta ser for meg ut som en slags arbeids uniform.

Denotasjon: Oppe i kragen på skjorta har hun et merke som viser en kvinne. Jeg vil tro dette er et slags kampanje som viser til kvinner i arbeid. Det kommer også fra en tankeboble at kvinner også kan jobbe og hjelpe til.

Jeg vil si at denne plakaten prøver å overbevise oss. Den viser bilde av en kvinne som bretter opp skjorten og viser frem armen som i et forsøk på å vise muskler. Kvinnen på bilde vil overbevise oss om at kvinner også er gode nok. For det om det ikke er brukt mye tekst, vil jeg si at den tar i bruk både den apellative og den informative språkfunksjonen. Med den ene setningen som blir brukt, vil de overbevise oss og bevisstgjøre oss på at dette er rett.

Med å bruke en vanlig kvinne, får det oss til å tro og bli overbevist om budskapet(etos og patos). Ved å ta i bruk brevitas, bruker de ikke mer ord enn nødvendig. Jeg vil si at denne plakaten kommunisere på en elegant og effektiv måte. Med disse hjelpemidlene jeg har nevnt, gjør det hele budskapet enkelt og konkret.


Kilder:
- http://www.ia-stud.hiof.no/~stigrh/%C3%A5r1/propaganda/html/txtimg.html
- http://no.wikipedia.org/wiki/Propaganda

1 kommentar:

  1. Dette var jo en tid da mange amerikanske menn var soldater, og det var veldig behov for arbeidskraft, i rustningsindustrien og ellers. Så historisk sett er det jo en reklame som forsøker å endre på kvinners manglende deltakelse i det ordinære yrkeslivet.

    SvarSlett